گروه آموزشی طب آموز

ویدیو معرفی دستگاه Elle Tens

دستگاه الی تنس ( Elle Tens )

دستگاه Elle TENS محصول کمپانی BodyClock انگلستان به عنوان یک دستگاه اختصاصی برای اتاق های زایمان میباشد که میتواند

بدون استفاده از دارو و بدون داشتن عوارض جانبی باعث کاهش درد زایمان در هنگام بارداری میشود .

دستگاه الی تنس با استفاده از جدیدترین فناوری Opti-Max استفاده میکند.

دستگاه ELLY TENS با کاربرد آسان ، موجب تسکین درد درهنگام زایمان و حتی بیشتر از آن را  ارائه می دهد

این دستگاه را هنگامی که انقباضات شروع میشود یا بعدا در بیمارستان قابل استفاده است

محتویات موجود در جعبه دستگا الی تنس شامل:

  • یک عدد دستگاه الی تنس(Elle Tens )
  • یک بسته که شامل 4 عدد الکترود (پد ) 40*100میلی متر
  • سه عدد سیم رابط
  • چهار عدد باتری
  • یک عدد کیف حمل دستگاه
  • یک عدد بند گردنی
  • یک عدد دفترچه راهنما

دستگاهTENS با مکانیسم عمل خود باعث کاهش احساس درد شده و در عین حال با تحریک ترشح انتقال دهنده‌های عصبی ضدالتهابی باعث کاهش درد ‌می‌شود.

مطالعات زیادی درباره کاربرد دستگاهTENS در کاهش درد‌های حاد و مزمن در مراجع معتبر علمی‌ به نشر رسیده که این موضوع نشان دهنده‌ی کارایی بالای این روش در کاهش درد‌های مختلف است. نکته حائز اهمیت در این میان، امن بودن و بی‌عارضه بودن این روش کاهش درد نسبت به سایر روش‌های کم دردی ‌می‌باشد.

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از دستگاه TENS در اتاق‌های زایمان است که برای کاهش درد‌های زایمانی مادران باردار استفاده ‌می‌شود.

دستگاهElle TENS ‌(الی تنس) محصول کمپانیbodyclock انگلستان ‌می‌باشد که به طور اختصاصی در اتاق‌های زایمان استفاده ‌می‌شود و در طول تجربه استفاده از این سیستم در ایران توانسته است باعث رضایتمندی بالای مادران شود.

دستگاه Elle TENS  ‌(الی تنس) با دو مکانیسم عمل اصلی باعث کاهش درد در هنگام زایمان ‌می‌شود:

1. تئوری کنترل دروازه (Gate Control):

طبق تئوری کنترل دروازه به عنوان مکانیسم اول TENS در کاهش درد، پیام TENS سریع‌تر از پیام درد به نخاع فرستاده ‌می‌شود و دروازه فرضی ورود پیام درد به نخاع را مسدود ‌می‌نماید. بنابراین این مکانیسم کاهش درد را “HIGH FREQUENCY”‌ (داشتن فرکانس 60-80 پالس در ثانیه یا بیشتر) ‌می‌نامند. نکته حایز اهمیت این است که در این روش درمانی کاهش درد با سرعت بالایی انجام شده و طول ماندگاری اثر آن نیز تا ساعت‌ها ادامه دارد.

2. تئوری فرکانس پایین ‌(Low Frequency):

بر اساس این تئوریTENS بدن را جهت‌ آزادسازی اندورفین‌ها (انتقال دهنده‌‌های عصبی ضد درد که بدن خودش ترشح ‌می‌کند) تحریک ‌می‌کند.

این مکانیسم عمل زمانی مورد استفاده ‌قرارمی‌گیرد که تعداد پالس‌های الکتریکی کمتر از 4 پالس در ثانیه ‌می‌باشد. بیماران برای رسیدن به اثر مطلوب این شیوه‌ی درمانی TENS به زمان بیشتری نیازمند هستند ‌(حداقل زمان 30-20 دقیقه جهت مؤثر بودن درمان)، اما طول اثر این درمان دارای ماندگاری زیادی ‌می‌باشد.

(Visited 66 times, 1 visits today)